18.13 Begrijpend lezen en luisteren (Close Reading)

Kennismakingsworkshop Close reading

Een korte omschrijving van de nascholing

Close Reading is een verdiepende manier van begrijpend lezen of luisteren waarbij de inhoud van een complexe tekst of prentenboek centraal staat. De leerlingen gaan op een actieve manier aan de slag met de tekst. Herlezen, aantekeningen maken, samenvatten, monitoren, samenwerken, redeneren, discussiëren en reflecteren zijn daarbij belangrijke vaardigheden.

Bij Close Reading gaat het om het volgende:
• Je werkt met een prentenboek of tekst die leerlingen uitdaagt tot nadenken.
• In je les(sen) staat de tekst centraal.
• De leerlingen lezen een tekst herhaald, verdeeld over verschillende sessies
• Je stelt tekstgerichte vragen die leerlingen stimuleren om dieper in een tekst te duiken, de tekst te doorgronden.
• Je laat leerlingen veel met elkaar praten, discussiëren en schrijven over de tekst.
• De leerlingen komen tot diep tekstbegrip.

In de workshop maak je kennis met de opzet van een Close Reading-les. Er wordt een algemeen kader aangegeven en aan de hand van een verhaal laten we zien hoe de Close Reading-lessen ingevuld kunnen worden. Je ervaart zelf hoe het is om steeds dieper begrip te krijgen van het verhaal en je krijgt praktische voorbeelden die je direct in je eigen groep kunt toepassen. Aan het eind van de workshop heb je een beeld van wat Close Reading is en heb je ideeën opgedaan voor je eigen school of groep.

Doelgroep:
Leerkrachten, remedial teachers , intern begeleiders

Hoeveel bijeenkomsten zijn er :
1

Datum van de bijeenkomst  :
8 november 2018

De aanvangs- en eindtijd per bijeenkomst: 
16.00-20.00 uur

De waardering / studiepunten voor lerarenregister  –

De geschatte studiebelasting, exclusief de uren van de bijeenkomst(en) zelf : geen

De kosten per deelnemer:
EUR 135,- p.p. bij deelname van minimaal 10 deelnemers

De inbegrepen materialen (cursusboek e.d.): geen

Het aantal deelnemers minimaal / maximaal : 
10 / 30

Uitgevoerd door Expertis, Marieke Boers

 

                         

 

naar de volgende pagina >>

<< naar de vorige pagina

<< naar het totaaloverzicht